lørdag den 22. marts 2014

Udfordringsprojekt uge 13.

Jeg har fundet en opskrift på Drops.dk på en hat som har en skygge(ligesom på min elskede grå filtede hat). Den er hæklet i en garn som består af bomuld og hør. Jeg vælger,at støtte vores lokale garnbutik og tager opskrift med derop, for at finde det rigtige garn. Uha det er ikke nemt, hun har et utal af garner, men ikke lige den der står i opskriften. Hun forklarer en hel masse om løbelængde på garn og vigtigheden i at bruge den rigtige størrelse hæklenål. Hun har desværre ingen opskrifter på hæklede hatte, da hun mere er en strikkedame.
Vi regner os frem til at, hvis jeg sætter disse to garner sammen, skulle jeg kunne lave hatten i dem . Cecilia garnet består af 53% bomuld,33% viskose og 14 %lin(hør). 50 g= 110m. På pind 4mm skal 21m=10 cm. Den føles rigtig lækker. New Zealand lammeuld har jeg før brugt når jeg har strikket et sjal. 50 g=300m. Med pind 2,5 -3mm giver 26-28 sts x38-42 rækker et stykke på 10x10 cm. 

Nu bliver udfordringen at finde ud af ,hvilken hæklenål jeg skal bruge til hatten. I opskriften står der, at hækleprøven laves med pind 4,5 og 20 st x 8 rækker skal give et stykke på 10x10 cm.

Prøver først med pind 4mm, men det bliver for stort.

I højde er det ikke helt galt, her målt halvvejs.

Men i længde er den for lang, så vil hatten jo blive for stor.

Så prøver jeg med pind 3mm.
Da passer det lidt bedre i længden.
Tænker det sidste kommer når der stammes lidt mere.

 Men så kniber det lidt i højden, øv:-)
Hvad gør man så?
Jeg prøver, at hækle uden uldgarnet er med, det får dog det resultat at jeg tror, den vil blive for slasket.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar