søndag den 9. marts 2014

Jord til bord 2


Så er Mascarponen færdig, der er ca 300g.
Jeg vælger, at bruge den som toppingcreme på en gulerodskage, der skal serveres for mødregruppen.
Der tilsættes smør, flormelis og vanille og røres godt.
Cremen fordeles på kagen og pyntes med valdnødder.

Ups glemte at tage et billede.

Heldigvis var der et stykke tilbage:-)

Hjemmelavet tykmælk.

Jeg følger opskriften på www.arla.dk til at lave tykmælk.

http://www.arla.dk/opskrifter/Hjemmelavet-tykmalk/

En l mælk  og en dl. fløde varmes op til ca.25 grader, så tilsættes 1dl. kærnemælk og det stilles på køkkenbordet i 18 timer, derefter skal det stå i køleskabet inden servering.




Uhm det smager godt. Det var dog lidt grænseoverskridende at spise noget, som havde stået udenfor køl så længe og familien takkede da også nej.


Næste ting jeg vil prøve at lave er friskost.

http://www.kvalimad.dk/forum/hjemmelavet-ost/998982189
Jeg tager en l mælk varmer den op til ca 25 grader tilsætter en spsk. kærnemælk og lader den stå på  køkkenbordet i et døgn. Så kommer jeg den op i en si som er beklædt med kaffefiltre. Dernæst står den på køl.

 Øv har ikke tænkt over at den valle der drænes fra i denne skål stadig når op til osten.
Det betyder at osten har konsistens som tyndt tykmælk. Vælger at kassere den, det er en ommer.

 Der bliver 500 ml. valle dem vil jeg bruge til at bage boller af.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar