mandag den 17. februar 2014

Biotop 5 forårstegn i haven.

Friluftsaktiviteter.

Følgende citat er fra Kaae 2003 set i Edlev,2008:

``Barndommens natur har stor betydning som referenceramme, identitetsskabende faktor og som erfaringer, folk vidrebringer til de næste generationer.Naturen har samlet set en stor betydning for udfoldelse og socialiseringsprocesser``.  Derfor er det ikke ligemeget hvordan og hvornår vi præsenterer små børn for friluftslivet. Det skal være en god oplevelse ,som giver børnene lyst til at fortsætte med at udforske naturen. I denne tid hvor det stadig er koldt handler det om at få børnene påklædt, så de kan holde varmen men stadig være opmærksom på, at de skal kunne bevæge sig og have mulighed for at røre ved tingene. Så hellere kortere tid uden handsker end længere tid med dem på. Det er godt at veksle lidt, tage handskerne af og på alt efter hvad børnene er igang med. En lille pause med handsker på, mens man får en gyngetur og så er man klar til at udforske naturen med de bare hænder lidt igen. I følge Mogens Hansen tilbyder naturen tre erfaringsrum: Et kundskabsområde, den er underlag som tumleplads for leg og et oplevelsessted.(Hansen 2003) alle disse ting kommer i spil på en helt almindelig dag for dagplejebørnene i min have.
 Vi snakker om, at det er ved at være forår og at planterne igen vokser.Vi går sammen på jagt i haven for at finde nye planter. Her finder vi erantis og snakker om den gule farve.
 Her finder vi vintergækker. De er hvide. Vi snakker om at vi kan bruge dem når der skal laves gækkebreve til forældrene.
 Her er en tidligere sort af en krokusart (måske hedder den nøgne jomfruer?) . De er lyselilla.

 Så finder vi blade som begynder at springe ud på Kejserbusken.
 Helt nede i bunden kan man se en hyacint er ved at vokse op. Jeg kan ikke huske hvilken farve den får så vi gætter og så må vi se hvem der får ret.
 Et af børnene peger stolt på rosmarin planten , den er ikke vokset frem nu, men har stået hele vinteren og det lader til at den har det rigtigt godt.Vi plukker lidt dufter til den( jeg vælger ikke at lade dem smage, da jeg så risikerer, at de begynder at smage på alle planter i haven )
 Helt inde ved husmuren vokse små tulipaner op. De bliver Lilla.

 I sandkassen er der vand i alle tingene, jeg har ladet den stå åben,så børnene kan få en anden sanseoplevelse når sandet er vådt istedet for tørt.
 Der er niveauforskelle på min græsplæne og for små poder i flyverdragt kan det være en udfordrende oplevelse at gå rundt her.
 Ups så faldt han igen .
 Det er hårdt at komme op og stå igen.
Selv om det er koldt, så bliver der gramset godt på det våde sand.
 Fantasien kommer også i spil, da en af pigerne henter visne pinde og pynter kagen med.
 ``kom og se kom og se`` råber hun og vi kommer alle hen og kigger.Der er en lille mariehøne på en af pindene.
 Så synger vi sangen og Mariehønen evigglad.
 Her ligger mine opvaskebørster. Dem bruger børnene til mange forskellige ting. I dag ``maler `` et af børnene min rutchebane, dog kun med vand, men i hendes verden er det maling.

Jeg har en krukke, hvor der er en plante, der er klippet ned. Herpå lægger vi stykker af mos. Vi snakker om hvad det ligner og sætter små kogler på som øjne.
 Her får de to små et velfortjent hvil i gyngen og så får de lige handsker på så hænderne kan få varmen igen.
 Jeg fortæller de store, at der to år i streg har boet musvitter i det lille hul i æbletræet, og at jeg var heldig at se dem flyve derfra da de var klar til det.
 I det samme træ er der også en fuglekasse, den har min yngste datter bygget med sin far .
Pludselig siger en af pigerne ``hov trolden fik jo ikke nogen mund``
Så må vi tilbage til ham og finde en mund. Hun vælger en pind, som er knækket som et v.
Så synger vi ``oppe i Norge der boede tre trolde``.
 En af de små får fat i et langt græsstrå, som er vokset op gennem træbrædderne i legehuset. Han trækker og undersøger græsset, det virker som om han synes det er ubehageligt at røre ved, men bliver alligevel ved med at undersøge det. Jeg fortæller ham, at det er græs og at det sidder fast i jorden hvor det gror.


En pind er altid god at lege med.Den laver en lyd når den slås ned i brædderne.
De visne pinde fra elefantgræsserne er sjove at lege med. De kan vær flag ``hurra hurra`` eller man kan nyde oplevelse af at krølle dem sammen og knuse dem .
Så når vi ikke mere denne formiddag. Vi har været omkring de 6 læreplanstemaer og børnene har stiftet bekendtskab med de tre læringsrum Mogen Hansen mener naturen tilbyder  og alle børn var glade og i godt humør så de har højst sandsynligt alle haft en god oplevelse med at være ude i naturen, så de har nogle gode oplevelser de senere kan tænke tilbage på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar