torsdag den 2. januar 2014

Tøj til dukken.



Inden jeg går i gang med at sy tøj til dukken, giver jeg kroppen lidt form, ved at vikle pladevat og skumklude rundt om pinden og armene.



Jeg tjekker lige at armene stadig kan bøjes.

Så er det tid til, at få den gamle symaskine støvet af.

Har for mange år siden syet lidt, men må bare erkende, at det med at være præcis og akkurat ikke er min stærke side. 


Får klippet grundformen og holder den op på dukken for at tjekke størrelsen.


Syr den sammen og tjekker at hovedet stadig kan komme igennem.


Vælger denne stingtype .


Syr begge ærmer og syr dem på dragten.


Armene kan heldigvis godt komme igennem.


Holder lidt skæg op på dukken .


Klipper i fri hånd to sæt bukseben ud, da jeg ikke har noget mønster.


Det bliver med en meget lav talje, men da dragten jo vil komme til at dække det ,vælger jeg at beholde dem.


Har glemt at købe elastik, så et par gamle dukkebukser må aflevere elastikken, i en god sags tjeneste. Syr den på mens jeg holder den helt stramt ud, så bukserne kan komme til at passe.


UPS så må opsprætteren igang. Jeg havde glemt, at lade et hul være til stangen.


Med bukser på plads, er det nu tid til at sy skoene fast.


Så er tøj og sko på plads. Nu skal jeg så bare vælge om han skal have skæg eller ej.

Jeg går så i gang med at hækle et bælte. Eksperimenterer først lidt med maskeantal og forskellige masketyper.Beslutter at benytte tre masker og laver stangmasker.


Havde overvejet at filte bæltet i vaskemaskinen, men synes at strukturen er så fin at det vil være ærgerligt, at den skulle gå tabt i filtningen.

Jeg vælger ikke at lukke arbejdet af, før jeg ved, hvor lang den helt præsis skal være.

Så er dukken færdig.

Hils på drillenissen Gammel Fimpe.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar